אחריות מקצועית רואי חשבון

ביטוח אחריות מקצועית – רואי חשבון ויועצי מס

כמו בכל מאמר שלנו, אנחנו אוהבים להתחיל עם נתונים, מידע ומספרים.

לפי נתוני לשכת רואי החשבון בישראל נכון לשנת 2020 רשומים בישראל מעל 16,000 רואי חשבון המורשים לתת שירותי חשבונאות והנהלת חשבונות ללקוחותיהם.
לנתון הנ"ל נוסף נתון נוסף – במרץ 2021 כ-1250 רואי חשבון נוספים סיימו את הסמכתם וקיבלו את רישיונם לעסוק בראיית חשבון. 

עוד נתון לא פחות חשוב, נכון למאי 2021 קיימת מצוקת רואי חשבון בישראל וכפועל יוצא משרדי ראיית החשבון הגדולים "נלחמים" על כל רואה חשבון שרק סיים את לימודיו ומזמינים אותו להצטרף למשרדיהם.

אז קודם כל מה הוא רואה חשבון ומהו ביטוח רואי חשבון?

לפי ההגדרה הפשוטה – רואה חשבון הוא מי שהוסמך לעסוק במקצוע ראיית חשבון ותפקידו הוא ביקורת על דוחות כספיים ומתן חוות דעת עליהם. לימודי ראיית החשבון מקנים לרו"ח לעתיד ידע נרחב בתחומי החשבונאות, מיסים מימון וכדומה.

כל העוסקים במלאכה יעידו על כך שמקצוע ראיית החשבון הינו מורכב – עשרות לקוחות, עבודה במשרד עד השעות הקטנות של הלילה, דוחות כספיים, מאזנים, הנהלת חשבונות וביקורות.

בנוסף לנ"ל ולמרות קדמת הטכנולוגיה יוצרים הרבה אחריות "על הראש" של רואי החשבון וטעות הכי קטנה (או הגדולה – ועל כך בהמשך) יכולה לעלות ללקוח במאות אלפי שקלים ולעיתים גם במיליונים.

זוכרים את "הטעות הגדולה" מהפסקה הקודמת? אז קבלו סיפור מעניין:

בשנת 2001 רעדה מדינת ישראל כשאתי אלון מצויידת בעורך דינה התייצבה בתחנת משטרת ישראל והכריזה:

" גנבתי במשך שנים מהבנק ומעלתי בכספי הלקוחות בסכום של 250 מיליון ש"ח, לימים קיבלה אותה פרשה את השם "מעילת הבנק למסחר".

במהלך בירור הנסיבות של המעילה וחקירת המקרה עלתה כל הזמן השאלה מפני בנק ישראל: "איך יכול להיות שבמשך שנים נגנב כסף מהבנק בהיקפים גדולים ובאופן שיטתי והדבר אינו נתגלה ע"י רואה החשבון המבקר את הבנק ואינו מופיע בדוחות הכספיים של הבנק"?

מהר מאוד השאלה הזאת הגיע לפתחו של משרד רואה החשבון הגדול והוא נדרש לתת תשובות, לצערו אכן רואה החשבון התרשל בעבודתו ואם היה מגלה את המעילה בזמן אז אולי היקף המעילה היה קטן יותר.

לאחר הסדר טיעון נפסק לחובת רואה החשבון פיצוי כספי למדינת ישראל במיליונים.

כמובן, שרואי החשבון החזיק בפוליסת אחריות מקצועית וחברת הביטוח נשאה בכל עלות הפיצוי.

כפי שראינו גם הרואה חשבון הוותיק ביותר וגם המקצועי ביותר יכול לטעות מפעם לפעם וכל טעות המינורית ביותר שנגרמת עקב רשלנות או חסר ידע מקצועי עלולה לקצר את הדרך לתביעה כספית מצד לקוחותיך בגין ההפסדים שנגרמו להם.

אז מה הפתרון בעצם? בפסקה הבאה.

ביטוח אחריות מקצועית לרואי החשבון וביטוח יועצי מס

ההגדרה הכללית של ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח הנמכר לכל אדם העוסק במקצוע חופשי כמו: רופא, מהנדס, חשמלאי, עורך דין אדריכל וכמובן רואי חשבון.
מטרת הביטוח העיקרית של ביטוח אחריות מקצועית לרואי חשבון היא לכסות כל נזקים שיגרמו לצד שלישי או כל גורם אחר בעקבות טעויות מקצועיות אשר נעשו בתום לב.
הכיסוי נועד לכסות את הנפגעים באופן ישיר וגם כל גורם אחר אשר ייפגע בעקיפין ממתן שירותי רואה החשבון.
הכיסוי העיקרי בתחום ראיית החשבון הינו כיסוי בגין "נזק פיננסי טהור" שעלול להיגרם ללקוחות או לכל צד שלישי כלשהו.

כאן זה המקום להסביר – מהו נזק פיננסי טהור?

ע"פ ההגדרה המקצועית נזק פיננסי טהור הוא נזק שאינו כרוך בפגיעה פיזית ברכוש או בגוף של צד שלישי כלשהו, אלא נובע מהפסד כלכלי או מניעת רווח עתידי או ביצוע עסקה לא כדאית.

אנשי מקצועי רבים כמו: יועצי מס, עורכי דין, רואי חשבון, סוכני ביטוח, שמאים וכדומה, חשופים במסגרת הפעילות לגרימת "נזק פיננסי טהור" ללקוחותיהם ועל כן ביטוח אחריות מקצועית צריך לתת מענה למקרים כאלה. בדומה למאמר, בו אנו דנים על ביטוח יועצי מס וביטוח רואי חשבון אשר דומים במהותם.

לפניכם דוגמא לנזק פיננסי טהור:
חשמלאי שהוזמן לבצע עבודת חשמל לאולם אירועים גדול, קרה מקרה והחשמלאי לא הספיק להגיע ועבודת החשמל נדחתה ליום אחר.

בעקבות אי הגעה של החשמלאי, נאלץ בעל האולם לבטל אירוע שתוכנן לאותו יום, ביטול האירוע לאותו יום גרם לנזק פיננסי ישיר היות ובעל האולם הזמין חומרי גלם, אנשי מקצועי שונים, ונאלץ לספוג על עצמו על התשלום הישיר לאנשי המקצוע. בעל האולם יכול לתבוע את החשמלאי בגין אי הגעתו וגרימת נזק כספי ישיר. קראו בהרחבה על ביטוח חשמלאים!

דוגמא נוספת לנזק פיננסי טהור: 
בשל זיהום מי ים חמור שנגרם מדליפת חומרים מסוכנים ממיכלית הזדהם חוף רחצה של בית מלון יוקרתי, בעקבות המקרה נאלץ לסגור בית המלון את שעריו וביטול כל ההזמנות של האורחים. במצב כזה נגרם נזק כספי ישיר לבית המלון והוא יכול לתבוע את המיכלית בגין הנזק "הפיננסי הטהור שנגרם לו.

ביטוח אחריות מקצועית רואי חשבון, מיועד ישירות לכל העוסקים בתחום ראיית החשבון ולרבות כל פעילות הכרוכה במסגרת ראיית החשבון: הכנת תשקיפים, ביקורות פנים, עריכת דוחות כספיים, שירותי הנהלת חשבונות, חישובי שכר, ייעוץ מס, מתן שירותים וייצוג מול רשויות המס כמו מס הכנסה ביטוח לאומי ומע"מ מתן חוות דעת חשבונאית וכדומה.

הפוליסה מיועדת לרואי החשבון ומותאמת גם כביטוח ליועצי מס ומעניקה לכם כיסוי ביטוחי בכל המקרים שבהם תזדקקו להגנה, עם תביעות מפני כל גורם אשר עלול לתבוע אתכם עקב רשלנותכם המקצועית. לרוב ביטוח משרד רואי חשבון כולל אחריות מקצועית לרואה חשבון, אחריות כלפי צד שלישי לכל נזק לרכוש או גוף וגם כמובן הפוליסה כוללת בתוכה כיסוי להוצאות משפטיות.

ביטוח רואי חשבון

כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית לרואה חשבון?

עלות ביטוח אחריות מקצועית רואה חשבון, ביטוח ליועצי מס, נגזרת מכמה פרמטרים נפרדים אשר משתנים מרואה חשבון אחד לאחר. לכן טרם שחברת הביטוח תקבע את עלות הביטוח אחריות המקצועית שלכם תתבקשו למסור לחברת הביטוח מידע אודות הפעילות המאפיינת רק אתכם ובכך ייגזר עלות ביטוח שלכם.

גבולות אחריות מבוקשים:

ע"פ ההגדרה גבול האחריות הוא הסכום המקסימילי שחברת הביטוח תפצה אתכם או לקוחותיכם במקרה של תביעה בפוליסה. ובמילים פשוטות יותר –  מה סכום הכסף המירבי אותו תיקח חברת הביטוח "על עצמה" במקרה של נזק.

לדוגמא: גבול אחריות של – 1,000,000 ש"ח או 2,000,000 ש"ח או במקרה של משרדי רואי חשבון גדולים אפילו כ-20,000,000 ש"ח, בכל מקרה של תביעה.

בנוסף, חברת הביטוח תרצה לדעת מה מאפייני העיסוק שלכם?

1. האם אתם מבצעים רק ראיית חשבון + הנהלת חשבונות?
2. האם אתם עוסקים רק בייעוץ מס בלבד?
3. האם אתם מבצעים רק ביקורות פנימיות?
4. האם במסגרת הפעילות הנכם עושים רק הערכות שווי לעסקים?
5. האם אתם מבצעים רק תשקיפים? או אולי אתם מבצעים את הכל ביחד?

כל אחד מהפעילויות הנ"ל, הם חלק מאותם פעילויות שוטפות אותם מבצע רואי החשבון, לכן חברת הביטוח צריכה לדעת מה בדיוק אופי הפעילות שלכם כדי לקבוע את עלות הביטוח.

שאלה נוספת שנשאלת על ידי חברת הביטוח היא מהו מחזור הפעילות?
הסיבה לשאלה זו היא פשוטה – ככל שמחזור הפעילות שלכם גבוה יותר כך הסיכון וחשיפה של חברת הביטוח גבוה יותר וכפועל יוצא מחיר הפרמיה אותה תדרשו לשלם יהיה גבוה יותר.

חבות מעבידים והעסקת עובדים

אם המשרד שלכם מעסיק עובדים, טרם תמחור הפוליסה נדרש להצהיר על מספר העובדים ותפקידם (האם אלו פקידות קבלה, חשבי שכר או עובדים מקצועיים).
במקרה כזה חברת הביטוח צריכה לדעת מה כמות העובדים שאתם מעסיקים ולפי פרמטר נוסף זה ייקבע מחיר הביטוח שלכם.

מדוע חברת הביטוח שואלת לעניין עובדי המשרד?

אם הנכם מעסיקים 2 עובדים או 10 עובדים הסיכון לנזק גבוהה הרבה יותר מפני שיש יותר עובדים העלולים לבצע רשלנות מקצועית ולכן הפרמיה צריכה להיות בהתאם לרמת הסיכון.

כמו כן, פוליסת אחריות מקצועית של רואי חשבון כוללת בתוכה הרחבות רבות חלקם הרחבות שנכללות באופן אוטומטי בפוליסה, וחלקן מההרחבות ניתן להוסיף (אובדן מסמכים, אי יושר עובדים וכו').


דבר נוסף שכדאי לציין שחברות ביטוח רבות מציעות "עסקת חבילה" עבור רואי החשבון בדמות של פוליסה רחבה הכוללת גם כיסוי למשרד (ביטוח רכוש) וגם ביטוח אחריות מקצועית בפוליסה אחת. פוליסות אלה די רחבות ומוצעות גם לעיתים במחירים אטרקטיביים.


ביטוח רואי חשבון ויועצי מס – לסיכום:

אנו יודעים שהמקצוע רואי חשבון ויועצי מס הם מקצועות תובעניים עם מנעד רחב ושעל מנת להצליח במקצוע על רואי החשבון לבצע את עבודתם ללא רבב ודופי אך לעיתים לא על כל דבר אנו יכולים לשלוט וגם טעויות קורות גם לאדם המקצועי ביותר.

לכן בדיוק בשביל זה אנו כאן! בשביל להתאים לך פוליסת אחריות מקצועית בדיוק למידותיך וצרכיך כדי שתישאר מוגן ותמשיך לעבוד בראש שקט.

אם הגעתם עד לסוף המאמר ועדיין מתעוררות שאלות, תרגישו חופשי לחייג, לשלוח הודעה או אפילו להשאיר פרטים כדי שנחזור אליכם.

 

שלכם,
צוות רק ביטוח.

אם התעניינתם בביטוח רואי חשבון וביטוח ליועצי מס אולי יעניין אתכם גם לקרוא על – ביטוח לעסקים | ביטוח חבות מוצר

רק ביטוח
רק ביטוח

סוכנות ביטוח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית, עסקים וסיכונים מיוחדים.

עצמאיים בתחילת הדרך שלכם כמאמנים, רואי חשבון, אדריכלים, או בעלי עסק חדש – כמו מסעדה, מוסך או סטודיו לצילום. כל המידע שאפשר לקבל לגבי איך לבטח נכון את העסק יהיה כאן ברק ביטוח, באופן נגיש ומסודר.

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!