ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים

ביטוח מתקין מזגנים

כמיטב המסורת וכמו בכל מאמר, נתחיל עם נתונים מעניינים – בשנת 2018 הוגשו לחברות הביטוח בישראל מעל 1300 תביעות כנגד אנשי מקצוע בתחום מיזוג האוויר.

שנה לאחר מכן, בשנת (2019) זינק מספר התביעות למעלה מ-1700 תביעות, יודעי דבר מענף הביטוח יודעים לספר שבשנת 2020 ו2021 מעל ל-5000 תביעות כנגד אנשי מקצוע בתחום מיזוג האוויר הוגשו לחברות הביטוח.

ולמה הנתון הזה חשוב? כי מעל ל-50% מאנשי המקצוע מתחום מיזוג האוויר אינם מחזיקים בפוליסת ביטוח ייעודית אשר תכסה אותם מכל נזק שעלול להתרחש.

במדינת ישראל הידועה באקלים החם שלה מקצוע טכנאי מיזוג אוויר ומתקיני מערכות מיזוג אוויר הוא מקצוע נדרש, החל מטכנאי מזגנים שנותן שירות ללקוחות בבתיהם כמו תיקון מזגנים והתקנת מזגן חדש, וממשיך לקבלנים תשתיות מיזוג אוויר שמבצעים פרוייקטים מורכבים למגדלים רבי קומות ומרכזים מסחריים כמו קניונים וכדומה.

באופן טבעי בעלי מקצוע אלו מתקינים ומתקנים מדי יום מערכות מיזוג, העבודה במסגרת תיקון מזגן לדוגמא – מלווה גם בהתעסקות עם מערכת החשמל, עבודה זו עלולה להיות מסוכנת וטומנת בחובה סכנות רבות גם לאיש המקצוע שצריך לעבוד בזהירות על מנת שלא יתחשמל בעצמו, בנוסף, עליו להיזהר שכן הטעות הכי קטנה עלולה לגרום לקצר חשמלי ושריפה ובכך לגרום נזק לבית או לעסק אליו הגיע לעבודה.

שריפה בארון חשמל עקב קצר חשמלי וכתוצאה מכך נגרם נזק כליל לכל הבית, שריפה שפרצה בעקבות התקנה לקויה וכתוצאה מכך גם הבית של השכן נשרף, ועד מקרה קיצון של קדיחת חור לקויה בקיר חיצוני של הבניין לצורך התקנת מזגן וכתוצאה מכך המזגן ניתק ממקומו וגורם נזק לרכוש, או גרוע מכך – נזק  גוף לאדם אחר.

כל אלו הם בהחלט מקרים שטכנאי מיזוג אויר חשוף אליהם באופן יומיומי במסגרת עבודתו.

המקרים הללו עלולים לגרור את טכנאי מיזוג אוויר לתביעות כספיות ולנזק כלכלי רב וזה עוד לפני שהזכרנו פגיעה במוניטין ובשמו הטוב של איש המקצוע, בכדי להיות מוגן מפני כל אלה ושנוכל לבצע עבודות "בראש שקט" מומלץ ואפילו בגדר חובה להחזיק בביטוח אחריות מקצועית המיועד באופן ישיר לטכנאים ומתקינים מערכות מיזוג אוויר.


מהו ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים?


ע"פ ההגדרה ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח המתאים בדרך כלל לבעלי מקצועות חופשיים כמו – רופאים ,עורכי דין, מהנדסים והנדסאים, אדריכלים וכמובן גם טכנאים ומתקינים בתחום מיזוג האוויר.

ביטוח זה נועד לכסות ולהגן על איש המקצוע מכל תביעה שתוגש נגדו עקב רשלנותו במסגרת פעילותו.

פוליסה אחריות מקצועית מותאמת לכל איש מקצוע לפי עיסוקו הספציפי. הפוליסה מפרטת את כל סוגי המעשים והמחדלים המכוסים בפוליסה ואת הפיצוי (גודל האחריות) שניתן לתבוע.

כמובן שהפוליסה כוללת גם מימון של ייצוג משפטי עבור המבוטח.

ביטוח אחריות מקצועית דורש מכל איש מקצוע להציג ולהחזיק רישיון או הסמכה בתוקף אם נדרש בכך לבצע את סוג הפעילות אותה הוא מעוניין לבטח.

לדוגמא – חשמלאי(לקריאה בהרחבה על ביטוח לחשמלאים לחץ כאן) חייב להחזיק ברישיון לעסוק בחשמל, עורך דין חייב להחזיק ברישיון עריכת דין ורופא חייב להחזיק רישיון ממשרד הבריאות לעסוק ברפואה.

מה כולל כיסוי ביטוח מתקין מזגנים?

כמו בכל פוליסה, ביטוח אחריות כלפי צד שלישי וכיסוי עבור אחריות מקצועית, וכמובן שתמיד מומלץ להוסיף חבות מוצר (הסבר מורחב בהמשך המאמר).

כיסוי צד שלישי בפוליסה נועד להגן עלינו לכל מקרה שהתרחש בזמן עבודתנו ושקרה כאן ועכשיו וראיתם אותו באופן מיידי.

לפניכם דוגמא פשוטה – טכנאי מיזוג אוויר עלה לגג לתקן מזגן ובמהלך העבודה בטעות הפיל את המקדחה שלו מגג הבניין, כתוצאה מכך נפגע רכב מהמקדחה ונגרם נזק לרכב, זה נזק לצד ג' שהתרחש במהלך העבודה. אחריות מקצועית נועדה לכסות אותנו גם לאחר מסירת העבודה ובתום ביצוע הפרויקט.

לפניכם דוגמא לנזק אחריות מקצועית – מתקין מזגנים ביצע התקנת מזגן בשנת 2019 בבית מגורים, לאחר שנה מיום סיום העבודה בשנת 2020 נגרם קצר חשמלי מהתקנה לקויה של המזגן וכתוצאה מכך כל הבית נשרף.

מקרה זה מכוסה במסגרת אחריות המקצועית מאחר והנזק נגרם שנה לאחר ההתקנה, כלומר – לאחר סיום העבודה.

סיפור מעניין: בשנת 2019 הוגשה בבית המשפט במרכז הארץ תביעה כנגד מתקין מזגנים שביצע עבודות מיזוג אוויר רבות למרכז מסחרי גדול בצפון הארץ.

בכתב התביעה נטען שאיש המקצוע הוזמן כבר ב-2018 לנכס על מנת לבחון את העבודה, ולתת הצעת מחיר לבעל הנכס טרם תחילת העבודות. בשנת 2019 לאחר שנה מיום סיום העבודה נוצר קצר חשמלי מאחד המזגנים וכתוצאה מכך נשרפה חצי קומת מסחר בנכס, חוקר השריפות שהוזמן במיוחד ע"י התובע קבע שקצר חשמלי שנגרם עקב רשלנות של טכנאי המזגנים בעת ההתקנה.

משם הדרך לבית המשפט הייתה קצרה ובעל הנכס תבע את אותו איש מקצוע על הנזק שנגרם לו.

לצערו של איש המקצוע החביב, שהחזיק בכיסוי כלפי אחריות צד שלישי בלבד השופט כמובן פסק לרעתו וחייב את הטכנאי מיזוג האוויר לפצות את בעל הנכס בגין הנזק שנגרם לו. לכן, אנחנו תמיד ממליצים לבדוק בפוליסה שבאופן מפורש הינו מכוסים גם כלפי צד ג' וגם תחת כיסוי של אחריות מקצועית.

כיסוי לחבות מוצר

ראשית מה ההגדרה למוצר? מוצר מוחשי ו/או רכיב של המוצר, בתחום הפעילות של המבוטח כמפורט בדף הרשימה בפוליסה, אשר המבוטח הינו יצרן ו/או יצואן ו/או יבואן ו/או מפיץ ו/או משווק שלו, לרבות פרסום, הוראות שימוש, אריזה או מיכל של המוצר, במידה שפעילות המבוטח כוללת גם את אספקת המוצר למשתמש בו, תהיה מכוסה, גם פעילות התקנה ו/או הרכבה ו/או טיפול ו/או תיקון של המוצר.
במילים פשוטות יותר: כל מתקין מזגנים שמגיע לצורך התקנת מזגן חדש אצל לקוח מביא איתו מוצר – המזגן. (נכון, אתם לא מייצרים אותו, אבל בואו נניח לזה לרגע).

המזגן, הנחשב למוצר, יכול חלילה להיות פגום, או אפילו מקולקל ויכול להסב נזק רב אם חלילה מתרחש ממנו או כתוצאה ממנו נזק.

נכון, לא אתם כמתקיני מזגנים ייצרתם את המזגן ואינכם מייבאים אותו לארץ, אתם רק המפיצים שלו או המתקינים המורשים שלו, אבל בכל זאת כל מוצר שהנכם מביאים איתכם לבית הלקוח לצורך התקנה או החלפה  – זה מוצר שנמצא באחריותכם ולעיתים עלול להתרחש מאותו מוצר נזק ובכך תהיו חשופים לתביעה בגין אותו מוצר. (תזכרו תמיד – שמוגשת תביעה, מגישים כנגד כל סעיף אפשרי).

כיסוי הרחבה לחבות מוצר הוא כיסוי ביטוחי אשר נועד להגן על יבואנים, יצרנים, מפיצים, משווקים ומתקינים מפני תביעות בהם הצרכן עלול לתבוע אותם על מוצר פגום אשר גרם לו נזק בגוף או ברכוש.

כיסוי הרחבה לחבות המוצר יגן על כל מקרה בו יתרחש אירוע מוות נזק גופני, נפשי ובמקרים של אבדן או נזק לרכוש פיזי לכל צד שלישי.

כמובן שבמסגרת ההרחבה יכוסה מתקין המזגנים או הטכנאי בהוצאות משפטיות ויקבל ייצוג משפטי במסגרת הפוליסה במקרה של תביעה.

ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים
ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים


כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית למתקין/טכנאי מזגנים?


עלות ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים ולטכנאים משתנה ונגזרת משלל נתונים אותם מוסר איש המקצוע לחברת הביטוח.

בחלק מהמקרים טווח המחירים יכול לנוע בין אלפי שקלים בודדים ועד מאות אלפי שקלים, הכל בכפוף לנתונים של איש המקצוע ואופי פעילות העסק שלו.

דוגמא לעזרתכם:

  • אילו עבודות מבצע איש המקצוע?
  • האם טכנאי מיזוג אוויר בלבד?
  • האם מבצע התקנה של מערכות מיזוג?
  • מהו המחזור השנתי של מתקין המזגנים? מהו מקסימום פרוייקט אותו מבצע מתקין המזגנים?
  • האם טכנאי מיזוג האוויר מעסיק עובדים? ואם כן, איזה סוג עובדים? האם עובדי מנהלה? האם עובדים מקצועיים?
  • האם היו תביעות בעבר? האם חברת הביטוח סירבה לבצע לך ביטוח?
    אלו רק חלק מהשאלות שישאלו על מנת להתאים את הפוליסה לצרכים של המבוטח באופן מדויק.

אם הגעתם עד לכאן, תקראו את הסיכום:

לצערנו אנשים מקצוע רבים מתחום מיזוג האוויר אינם מבינים את הסיכון הגבוה של פעילותם, ולעיתים אנו נתקלים באנשי מקצוע מהתחום שפשוט לא יודעים שיש ביטוח ייעודי רק להם, ולכן אנחנו מנסים להעלות את המודעות כלפי המוצרים שנותנים מענה בעת צרה.

מספיק רגע של חוסר תשומת לב או טעות שנעשתה בתום לב על מנת לגרום נזק לרכוש או חלילה לפגיעה בנפש.

אז שוב אל תהססו לקחת הצעה לביטוח העסק שלכם, ההצעה לא עולה כסף, וגם לא השיחה איתנו.

שלכם,
צוות רק ביטוח.

אם התעניינתם בביטוח מתקין מזגנים, תמצאו עיניין לקרוא גם על: ביטוח אחריות מקצועית חשמלאי

רק ביטוח
רק ביטוח

סוכנות ביטוח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית, עסקים וסיכונים מיוחדים.

עצמאיים בתחילת הדרך שלכם כמאמנים, רואי חשבון, אדריכלים, או בעלי עסק חדש – כמו מסעדה, מוסך או סטודיו לצילום. כל המידע שאפשר לקבל לגבי איך לבטח נכון את העסק יהיה כאן ברק ביטוח, באופן נגיש ומסודר.

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!