ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים והנדסאים

ביטוח אחריות מקצועית מהנדסים והנדסאים

מה היא פוליסת אחריות מקצועית למהנדסים?

ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים הינה פוליסה שנועדה להגן על מהנדסים במקרים של תביעות של רשלנות מקצועית במסגרת פעילותם.

 טוב זה ברור לכולם, אז כתבנו מאמר על מה שלא ברור לכולם, על האותיות הקטנות, ועל הכיסויים השונים.

מגוון רחב של מהנדסים והנדסאים בישראל

מהנדס תוכנה, מהנדס חשמל, מהנדס תשתיות, מהנדסי מזון מהנדס תעשייה וניהול מהנדס כימיה ועוד הנדסאים באותם תחומים.

בימינו כל בעל מקצוע ובפרט במקצוע בעל משמעות גבוהה כמהנדס יודע את הסכנות המצויות בפעילויות האלה. בקרות מקרה ביטוחי וללא כיסוי ביטוחי מתאים, עלול גם המהנדס המקצועי ביותר, למצוא את עצמו חשוף לפגיעה כספית אדירה גם מבחינה משפטית וגם מבחינה מקצועית, שכן תביעות נגד מהנדסים נאמדות במיליוני שקלים.

בשנת 2005 המדען הראשי במשרד הת"מת ( תעשייה מסחר תעסוקה) הזמין דוח מיוחד שיבדוק כמה מהנדסים יש בישראל, לפניכם התוצאות: התשובה הפתיעה גם אותו, שכן נכון לשנה הנ"ל בישראל קיימים 135 מהנדסים לכל 10.000 אנשים.

במילים פשוטות יותר – מספר המהנדסים בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. רק לשם השוואה באותה תקופה ביפן היו כ65 מהנדסים והולנד 53 מהנדסים לכל 10.000 אנשים. הנתונים הנ"ל לא כוללים חברות סטארט-אפ רבות המעסיקים גם הם מהנדסי תוכנה חשמל וכדומה. כמובן שהנתונים שנתנו לכם כאן הם נתונים "ישנים" ולמה החלטנו לפתוח בנתונים האלה? שאלה טובה!

לפי נתוני חברות הביטוח לשנת 2020 רק ל54% מהמנדסים בישראל ישנו כיסוי ביטוחי. כל שאר המהנדסים אינם מחזיקים בביטוח להנדסאים מקצועי ועל כן חשופים לתביעות רבות במסגרת פעילותם המקצועית.

נתון נוסף שאנחנו בטוחים שלא ידעתם – בשנת 2018 הוגשו תביעות כספיות למעלה מ100.000.000 ש"ח לבתי המשפט בישראל בגין תביעות רשלנות של מהנדסים.

תחום ההנדסה בכל מקום בעולם הוא תחום שנחשב יוקרתי, בדרך כלל מי שעוסק בתחום זה אחראי על פרוייקטים רבים בעלי משמעויות כספיות אדירות, כל פרוייקט דורש צוות רב של מהנדסים והנדסאים מנוסים, שמחוייבים לבצע את הפרוייקט באופן מושלם וללא טעויות כלל. אך גם למהנדס המנוסה ביותר מספיקה טעות אנוש אחת או רגע של היסח דעת ואפילו חוסר תשומת לב ולגרום לנזק כספי אדיר גם למהנדס וגם למזמין העבודה.

ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים
על חשיבותו של ביטוח למהנדסים

אז על מה בעצם אנחנו מכוסים?

בדומה לכל מקצוע חופשי כל מהנדס בתחומו מספק במסגרת פעילותו, שירות, תכנון, בקרה ופיקוח למגוון פרוייקטים ועבודות גם למגזר הפרטי וגם למגזר הציבורי.

בפרוייקטים אלה בדרך כלל הושקעו שעות רבות של תכנון ושווים נאמד במאות אלפי שקלים, יתכן וקרה מקרה וברגע של טעות אנוש קטנה וגם לאחר סיום הפרוייקט יכול להתגלה נזק דבר שעלול לגרור את המהנדס לתביעה כספית גדולה ובעיה כלכלית קשה, וזה עוד בלי שהזכרנו את פגיעה בשמו הטוב ובמוניטין של אותו מהנדס.

לפניכם סיפור מעניין: לפני 7 שנים לערך מועצה אזורית בצפון הארץ הזמינה מהנדס תשתיות מים וביוב לתכנן מחדש את תשתיות המים והביוב של מועצה.

לצורך הפרויקט המועצה העמידה תקציב של 3 מיליון שקלים לצורך שיפור התשתיות לרווחת התושבים. מהנדס ותיק ועתיר ניסיון לפרויקטים אלה ממרכז הארץ הוזמן למועצה לצורך תכנון ובקרה על הפרויקט. לאחר כ-5 חודשים הושלם הפרוייקט ובמועצה היו מרוצים שכן המהנדס חסך למועצה כסף רב ע"י זה שתכנן את הפרוייקט בפחות כסף ממה המועצה הקציבה.

לצערנו לאחר כחצי שנה מיום סיום הפרויקט וגשם החזק הראשון שפקד את צפון הארץ מערכת הביוב קרסה עקב תכנון לקוי של הפרויקט.

מיותר לציין שהמועצה האזורית הגישה תביעת נזקין גדולה בגין אותו נזק שנגרם לה ובית המשפט פסק לטובתה סכום של כ- 4.500.000 ש"ח, לצערו של המהנדס, שלא החזיק פוליסת ביטוח הפך המהנדס לבעל חוב כספי אדיר אותו הוא משלם עד רגע כתיבת שורות אלה.

ע"פ הגדרת פוליסת ביטוח אחריות מקצועית הנדסאים ומהנדסים, ישנה הגנה עלייך כמהנדס במקרים של תביעות נגדך שעלולות להתרחש במהלך העבודה או לאחר סיום הפרוייקט.

לצורך הדוגמא – נניח שמהנדס בניין במסגרת פעילותו יהיה מכוסה במקים של תכנון לקוי, ליקויים שיתגלו במבנה, התרשלות בתכנון ההנדסי של הפרוייקט וכדומה. במקרה של תביעה הפוליסה כוללת כמובן גם הגנה משפטית לבירור נסיבות המקרה.


כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית למהנדס?


עלות הביטוח אחריות מקצועית למהנדס משתנה ונגזרת משלל נתונים אותם מוסר המהנדס לחברת הביטוח. בחלק מהמקרים טווח המחירים יכול לנוע בין אלפי שקלים בודדים ועד מאות אלפי שקלים, הכל בכפוף לנתונים של המהנדס.

כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית למהנדס מחושב על פי נתונים כמו: סוג הפעילות (מהנדס חשמל, מים, בניין, מחשוב, כימיה, תעשייה וניהול ואוירנאוטיקה). היקף הפעילות, גבול האחריות (הסבר על המושג בהמשך המאמר) מקסימום שווי פרוייקט, שנות ניסיון של המהנדס וגם אירועי עבר כמו תביעות שהוגשו נגד המהנדס או תביעות שמתנהלות.


מה היא ההגדרה לגבול אחריות?

גבול אחריות הוא סכום כספי שתשלם חברת הביטוח למבוטח או לצד ג' אשר נקוב בפוליסה ולעולם לא יעבור את הסכום הנקוב. (לא כולל הוצאות משפט סבירות) במילים פשוטות אם גבול האחריות בפוליסה הוא 1.000.000 ש"ח חברת הביטוח תפצה עד סכום הזה ולו שקל אחד יותר. מצב זה מגדר את חברת הביטוח מפני תשלומים אין סופיים.

כפי שכתבנו בעת עשיית ביטוח מהנדס צריך להתייחס לפוליסה ב"כפפות של משי" שכן פוליסה זאת חשובה מאוד ונועדה להגן על המהנדס בשלל מקרים.

לדעתנו, ביטוח אחריות מקצועית להנדסאים ומהנדסים, מצריך תשומת לב מיוחדת ומומלץ לבצע אותו עם איש מקצוע בעל ניסון בתחום המהנדסים. ביטוח מהנדס הוא ביטוח מורכב ועלותו יקרה ובמקרה של אי ביצוע פוליסה נכונה ומתאימה לצורכי המהנדס עשוי המהנדס להיות חשוף לנזק אדיר משלל בחינות.

מה הם סוגי הפוליסה באחריות מקצועית מהנדסים?

באופן כללי, חברות הביטוח בישראל מציעות פוליסה על בסיס הגשת התביעה. מה הכוונה?

פוליסה אפשרית לרכישה היום לביטוח אחריות מקצועית למהנדסים, הנדסאים ואדריכלים מצריכה רצף ביטוחי אשר יכסה אחריות בשל מקרה שקרה בתקופת הביטוח (או אחרי התאריך הרטרואקטיבי הנקוב בפוליסה).
במסגרת פוליסת ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים, הרצף הינו חובה, כלומר – חייב להיות כיסוי ביטוחי על מנת להבטיח את הכיסוי, כמובן – שגם לאחר פרישה מהמקצוע, יש לעדכן את חברת הביטוח ולרכוש סעיף Run off, שבמילים פשוטות מבקש כיסוי על העבודות והשירותים שניתנו, והמבוטח לא לוקח עבודות ופרויקטים חדשים.

מה הפוליסה המומלצת לרכוש לביטוח להנדסאים?

כיום רוב המהנדסים מבטחים את עצמם בחברת ביטוח איילון, חברת ביטוח איילון מחזיקה בפוליסה בתנאי שפ"י, שכן זו הפוליסה הרחבה והמותאמת למקצועות ההנדסה.

פוליסה זו הוקמה במיוחד למקצעות אלו, אחרי מחשבה מעמיקה ולמידה מניסיון על תביעות העבר.

תמצית ויתרונות הפוליסה לפניכם:

1. בסיום הפעילות במקצוע, רכישת כיסוי Run Off בעלות מופחתת משמעותית.
2. אובדן מסמכים ומדיה מגנטית תחת הכיסוי במלוא גבול האחריות בפוליסה.
3. היפר חובת יסודיות – אופציה להרחבה בפוליסה (סופר חשוב)
4. במקרה פטירה, המשך כיסוי לתביעות שיוגשו נגד היורשים.
5. השתתפות עצמית מוקטנת בתשלום הוצאות בלבד ללא תשלום בפועל של פיצוי (שיעור של עד 65%)
6. במקה של הוצאות הגנה להליך פלילי: 400,000 ש"ח למקרה ו800,000 ש"ח לתקופה.
7. תקופת גילוי מוארכת של 6 חודשים לאחר סיום תקופת הביטוח.

לסיכום קצר, אצלנו ברק ביטוח מבוטחים מהנדסים והנדסאים בכל תחום ותחום, בהתאמת הפוליסה לפרויקטים, היקפי העבודה וסוג הפעילות אותה מבצע אותו מבוטח או מבוטחת.

מוזמנים לפנות אלינו לכל שאלה שתתעורר בנושא של ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים.

שלכם,
צוות רק ביטוח

אם התעניינתם בביטוח להנדסאים, אולי יעניין אתכם גם לקרוא על:

רק ביטוח
רק ביטוח

סוכנות ביטוח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית, עסקים וסיכונים מיוחדים.

עצמאיים בתחילת הדרך שלכם כמאמנים, רואי חשבון, אדריכלים, או בעלי עסק חדש – כמו מסעדה, מוסך או סטודיו לצילום. כל המידע שאפשר לקבל לגבי איך לבטח נכון את העסק יהיה כאן ברק ביטוח, באופן נגיש ומסודר.

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!