ביטוח אחריות מקצועית חשמלאי

כהרגלנו, נתחיל עם נתון חשוב – בין השנים 2017-2019, התקבלו בחברות הביטוח למעלה מ-22.000 תביעות בגין רשלנות של חשמלאים ואנשי מקצוע העוסקים בענף החשמל.

נמשיך עם הנתונים לפי התאחדות קבלני חשמל ומהנדסי חשמל בישראל נכון לכתיבת שורות אלה, בישראל קיימים מעל 120.000 איש בעלי רשיון חשמל העוסקים בתחום החשמל בישראל.

120.000 איש זה מספר מאוד גדול בהתחשב בעובדה לפי נתוני חברות הביטוח לשנת 2020 רק 54% מהם מחזיקים בביטוח מקצועי המגן עליהם מפני כל סכנה נזק או רשלנות במסגרת עבודתם המקצועית.

איזה סוגי עבודות החשמלאי מבצע ביום יום?

מקצוע החשמל הוא מקצוע מאוד נדרש בעולם כולו החל מטכנאי חשמל למוצרי בית קטנים כמו מזגן מקרר וכדומה, ממשיך לחשמלאים שבמסגרת עבודתם מבצעים עבודות קצת יותר מורכבות כמו התקנת ארון חשמל במתח גבוה, מהנדסי חשמל שמתכננים ומפקחים על עבודות חשמל מורכבות הדורשות אפס טעויות ועד מהנדסי חשמל לרכבים חשמליים, מן הסתם ניתן להסיק את חשיבותו של ביטוח חשמלאי.

כל אלו, במסגרת עבודתם מתקינים ומתקנים מדי יום מערכות חשמל. העבודה בחשמל עלולה להיות מסוכנת וטומנת בחובה סכנות רבות גם לחשמלאי שצריך לעבוד בזהירות ובעדינות כדי שלא יתחשמל. בנוסף עליו להיזהר שכן הטעות הכי קטנה עלולה לגרום לקצר חשמלי ושריפה ובכך לגרום נזק לבית או לעסק אליו הגיע לעבודה.

שריפה בארון חשמל עקב קצר חשמלי וכתוצאה מכך נגרם נזק כליל לכל הבית, שריפה שפרצה בעקבות תיקון לקוי וכתוצאה מכך גם הבית של השכן נשרף, דוד חשמלי שמקצר וגרם לתקלה כוללת לבניין כולו, ועד מקרה קיצון של מוות כתוצאה מהתחשמלות בעקבות עבודה לקויה.

כל אלה ועוד אלה מקרים שעלולים להתרחש לחשמלאי במסגרת עבדותו. מקרים אלו, עלולים לגרור את החשמלאי לתביעות כספיות אדירות ולנזק כלכלי רב וזה עוד לפני שהזכרנו פגיעה במוניטין ובשמו הטוב של החשמלאי.

כדי להיות מוגן בפני כל אלה ושנוכל לבצע עבודות "בראש שקט" מומלץ ואפילו בגדר חובה להחזיק בביטוח אחריות מקצועית חשמלאי!

מהו ביטוח אחריות מקצועית?

על פי ההגדרה ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח המתאים בדרך כלל לבעלי מקצועות חופשיים כמו: רופאים ,עורכי דין, מהנדסים, אדריכלים וכמובן גם לחשמלאים. ביטוח זה וכמובן כשמסתכלים גם על ביטוח חשמלאי, נועד לכסות ולהגן על איש המקצוע מכל תביעה שתוגש נגדו עקב רשלנותו במסגרת פעילותו.

פוליסה אחריות מקצועית מותאמת לכל איש מקצוע לפי עיסוקו הספציפי. הפוליסה מפרטת את כל סוגי המעשים והמחדלים המכוסים בפוליסה ואת הפיצוי (גבול האחריות) שיהיה ניתן לתבוע. הפוליסה כמובן כוללת גם מימון של ייצוג משפטי של המבוטח.

כמובן ביטוח אחריות מקצועית דורש מכל איש מקצוע להציג ולהחזיק רישיון או הסמכה בתוקף, לצורך ביצוע סוג הפעילות אותה הוא מעוניין לבטח. ראו כאן לדוגמה ביטוח אחריות מקצועית למתקיני מזגנים!

ביטוח לחשמלאים
ביטוח לחשמלאים – למה זה כל כך חשוב?

ההבדל בין ביטוח אחריות צד שלישי ואחריות מקצועית

ביטוח אחריות כלפי צד שלישי הוא כיסוי שמוכר לכולנו גם מעולם הרכב. כיסוי צד שלישי בפוליסה נועד לכסות אתכם לכל מקרה שיתרחש בזמן עבודתם שקרה כאן ועכשיו וראיתם אותו באופן מיידי.

לדוגמא – חשמלאי עלה לתקן דוד חשמלי על גג הבניין ובמהלך העבודה בטעות הפיל את הארגז הכלים שלו מגג הבניין, כתוצאה מכך נפגע רכב מארגז הכלים ונגרם נזק לרכב. זה נזק לצד ג' שהתרחש במהלך העבודה.

אחריות מקצועית נועדה לכסות אותנו גם לאחר מסירת העבודה ובתום ביצוע הפרויקט:

לדוגמא – חשמלאי ביצע התקנת ארון חשמל בשנת 2019 בבית מגורים. לאחר שנה מיום סיום העבודה בשנת 2020 נגרם קצר חשמלי מארון החשמל וכתוצאה מכך כל הבית נשרף. מקרה זה מכוסה במסגרת אחריות המקצועית כי מקרה זה "התרחש" לאחר שנה מיום סיום העבודה.

קבלו סיפור – בשנת 2018 הוגשה בבית המשפט בצפון הארץ תביעה כנגד חשמלאי שביצע עבודות חשמל רבות לבניין יוקרתי בצפון הארץ, בכתב התביעה נטען שאיש המקצוע הוזמן כבר ב-2015 לתקן ליקויים בבניין ולבצע עבודות חשמל קטנות.

בשנת 2017 לאחר שנתיים מיום המקרה נוצר קצר חשמלי בארון חשמל וכתוצאה מכך נשרף כליל לובי הבניין.

חוקר שריפות שהוזמן במיוחד ע"י ועד הבית קבע שהקצר חשמלי נגרם עקב רשלנות של החשמלאי בביצוע עבודת החשמל. משם הדרך לבית המשפט הייתה קצרה וועד הבית תבע את אותו חשמלאי על הנזק שנגרם לו. לצערו של איש המקצוע החביב, שהחזיק בכיסוי כלפי אחריות צד שלישי בלבד השופט כמובן פסק לרעתו וחייב את החשמלאי לפצות את ועד הבית בגין הנזק שנגרם לו.

ניתן ללמוד מהתביעה שאם אכן החשמלאי היה מחזיק גם בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית לחשמלאים, הנזק שהתרחש היה מכוסה גם במסגרת הפוליסה.

פוליסות על בסיס אירוע מול פוליסה על בסיס הגשת תביעה

כשאתם נדרשים לבצע ביטוח אחריות מקצועית במסגרת עיסוקכם כחשמלאים קרוב לוודאי שתיתקלו בשתי אפשרויות:

  • ביטוח אחריות מקצועית על בסיס יום האירוע.
  • ביטוח אחריות מקצועית על בסיס הגשת התביעה.

טרם שהנכם חותמים על טופס ההצעה לביטוח חשוב לדעת את ההבדל בין שני הפוליסות!

ביטוח אחריות מקצועית על בסיס הגשת תביעה –

כפי שכתבנו ביטוח אחריות מקצועית לחשמלאים הוא כיסוי מגן הנועד להגן עליכם מכל תביעה שתוגש נגדכם במסגרת עבודתכם, הכיסוי שלו מבוסס כשמו הוא – על יום הגשת התביעה.
הפוליסה תכסה כל מקרה שאירע בתקופת הביטוח ובתנאי שאותה תביעה שהוגשה נגדכם בעודכם מבוטחים.

כמו כן נדרש כי תאריך הרטרואקטיבי הפוליסה יהיה קודם לתאריך המקרה. בנוסף תביעות שהוגשו נגדכם יכוסו רק ובמידה והפוליסה בתוקף גם אם הן יוגשו כמה שנים לאחר קרות המקרה – כמו המקרה שסיפרנו לכם בפסקה הקודמת.

במילים פשוטות – ללא ביטוח תקף ביום הגשת התביעה אין לכם כיסוי ביטוחי גם אם מדובר במקרה שקרה בזמן שהייתם מבוטחים.

פוליסה מסוג RUN-OFF

בנוסף במקרה בו למבוטח קיימת פוליסת אחריות מקצועית על בסיס הגשת תביעה, והוא מפסיק לעבוד בעיסוקו אנו ממליצים לבצע פוליסה מסוג RUN-OFF שתכסה נזקים שנגרמו גם לאחר סיום הפרוייקט או העבודה, שלגביהם ישנו חשש לתביעה.

סעיף RUN-OFF הוא סעיף שרוכשים לאחר הפסקת הפעילות באותו מקצוע על מנת לשמור על רצף ביטוחי וכמובן כיסוי ביטוח על כל תביעה שעלולה להתקבל גם אם הפסקתם את עבודתכם.

פוליסות RUN-OFF היא פוליסה שרוכשים אותה בדרך כלל ל-7 שנים מיום הפסקת הפעילות, מדוע 7 שנים? מועד התיישנות התביעה.

פוליסת אחריות מקצועית על בסיס אירוע

היא פוליסה שלרוב מותאמת למקצועות הרפואה כמו רופאים ווטרינרים, הכיסוי הביטוחי ניתן בקרות מקרה ביטוחי שקרה בתוך תקופת הביטוח כאשר התביעה מוגשת במשך תקופת הביטוח.

ובמילים פשוטות – חברת הביטוח תפצה ותשלם לתובע בגין כל תביעה שתוגש על בסיס הטיפול המקצועי או השירות שניתן ע"י המבוטח במהלך פעילותו במשך תקופת פוליסת הביטוח.
חשוב לציין שבדרך כלל רק רופאים בישראל יכולים לרכוש פוליסה על בסיס יום אירוע!

טיפ חשוב: חשוב לוודא שהתאריך הרטרואקטיבי בפוליסה על בסיס הגשת תביעה "עובר איתכם" ממקום למקום.

במילים פשוטות הרבה מבוטחים עוברים מחברת ביטוח אחת לשנייה ולא מייחסים חשיבות לתאריך הראשון בו בוטחו לראשונה ושוכחים לציין בפוליסה את התאריך הראשון בו בוטחו.

לדוגמא: ביצעתם פוליסה אחריות מקצועית לראשונה בתאריך 1.1.2013
גם לאחר 9 שנים שנים בפוליסה החדשה שלכם לשנת 1.1.22 צריך להיות מצוין
הפסקה הבאה – "תאריך רטרואקטיבי לכיסוי ביטוחי – 1.1.2013

לצערנו, מבוטחים רבים שוכחים פרט מהותי זה ומגלים שלאחר זמן מה מוגשת נגדם תביעה, ולצערם ללא ציון התאריך הרטרואקטיבי עלולים למצוא עצמם ללא כיסוי ביטוחי.

איך מחושב המחיר לפוליסה אחריות מקצועית לחשמלאים?

עלות הביטוח אחריות מקצועית לחשמלאים משתנה ונגזרת משלל נתונים אותם מוסר החשמלאי לחברת הביטוח. בחלק מהמקרים טווח המחירים יכול לנוע בין אלפי שקלים בודדים ועד מאות אלפי שקלים, הכל בכפוף לנתונים של החשמלאי ואופי הפעילות.

לדוגמא:
א. באיזה סוג מתח החמשלאי עובד?
ב. האם מתח גבוה או מתח נמוך?
ג. מהו הוותק של החשמלאי?
ד. מהו המחזור השנתי של החשמלאי?
ה. מהו מקסימום פרוייקט אותו מבצע החשמלאי?
ו. האם החשמלאי מעסיק עובדים?
ז.האם היו תביעות בעבר?
ח.האם חברת הביטוח סירבה לבצע לך ביטוח?
כל אלה הם רק חלק מהשאלות אותם אנו ברק ביטוח נשאל על מנת להתאים לך בדיוק את פוליסת האחריות מקצועית לחשמלאים שלה אתה זקוק.

ביטוח לחשמלאים: לסיכום

לצערנו, חשמלאים רבים אינם מבינים את הסיכון הגבוה של פעילותם, מספיק רגע של חוסר תשומת לב או טעות שנעשתה בתום לב על מנת לגרום נזק לרכוש או חלילה לפגיעה בנפש
אנו במשרדינו עדים לתביעות רבות המוגשות לבתי המשפט בגין חשמלאים אשר התרשלו בעבודתם ורובם אינם מחזיקים בכיסוי ביטוח או אפילו לא יודעים שניתן לקבל אחריות מקצועית לפעילותם.

אם מתעוררות שאלות בעל הנוגע לביטוח לחשמלאים, השאירו פניה, תרימו צלצול, אנחנו נשמח לעזור.

שלכם,
צוות רק ביטוח

עוד יכול לעניין אותך: ביטוח עסקי | ביטוח רואי חשבון

ביטוח אחריות מקצועית לחשמלאים
רק ביטוח
רק ביטוח

סוכנות ביטוח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית, עסקים וסיכונים מיוחדים.

עצמאיים בתחילת הדרך שלכם כמאמנים, רואי חשבון, אדריכלים, או בעלי עסק חדש – כמו מסעדה, מוסך או סטודיו לצילום. כל המידע שאפשר לקבל לגבי איך לבטח נכון את העסק יהיה כאן ברק ביטוח, באופן נגיש ומסודר.

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

להצעת מחיר ב-3 דקות

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!